Tato (1995)

Michał jest wziętym operatorem filmowym. Charakter pracy sprawia, że w domu bywa raczej gościem. Wychowaniem jego kilkuletniej córki zajmuje się, zaniedbywana i skazana na "domową" samotność, żona. Pewnego wieczora zastaje ją w stanie nerwowego załamania. Ewa na jego widok samookalecza się, po czym wybiega na klatkę schodową, oskarżając męża o pobicie. Nikt nie daje wiary wyjaśnieniom Michała. Wezwani przez sąsiadów policjanci radzą mu, aby swoje rodzinne sprawy załatwiał po cichu i bez świadków. Następnego dnia życie rodzinne zdaje się wracać do normy, wszystko jednak wskazuje na nieprzypadkowość wieczornego incydentu. Żona jest poważnie chora. Na dodatek wyprowadza się do matki, szalenie zaborczej i nie dostrzegającej jej psychicznej choroby. Zabiera ze sobą siedmioletnią Kasię, wnosząc jednocześnie do sądu rozwodowy pozew. Ojcu pozostają jedynie rzadkie, limitowane czasem, spotkania z własnym dzieckiem.
Wizyta w Stowarzyszeniu Obrony Praw Ojca oraz u adwokata uświadamia Michałowi, jak mało wie o swojej córce.
W sądowej rozgrywce ojciec dziewczynki stoi na z góry straconej pozycji. Zdesperowany, decyduje się porwać własne dziecko. Zamieszkują razem i teraz dopiero zaczynają się prawdziwe kłopoty...


A⤻
⤺B



Produkcja: 1995
Premiera: 14 grudzień 1995

Reżyseria:


Muzyka:


Obsada:
Michał Sulecki
Ewa Sulecka, żona Michała
Kasia, córka Ewy i Michała
Jadwiga Fornalczyk, teściowa Michała
Cezary Kujawski, działacz Stowarzyszenia Obrony Praw Ojca
Magda, adwokat Michała
nauczycielka Kasi
adwokat Ewy
adwokat teściowej Michała
sędzia
sędzia
teść Michała
Małgorzata Piotrowska, psychiatra, przyjaciółka Ewy
psychiatra w szpitalu
dziennikarka
reżyser
producent reklamówek
-
-
kobieta z biura kuratora sądowego
policjant
-
policjant
funkcjonariuszka Straży Miejskiej
sąsiad Sucheckich
inspektor policji
kelner
pielęgniarz w szpitalu psychiatrycznym
pani Krysia, kobieta z biura kuratora sądowego
-
aktor grający w reklamie realizowanej przez Michała
policjant
taksówkarz
starszy pan na zebraniu Stowarzyszenia Obrony Praw Ojca
sprzedawca w sklepie
sąsiadka Sucheckich
aktorka grająca w reklamie realizowanej przez Michała
zleceniodawca reklamówki szamponu
koleżanka Ewy zeznająca w sądzie przeciwko Michałowi
dozorca na zebraniu Stowarzyszenia Obrony Praw Ojca
goryl wynajęty przez teściową Michała
-
funkcjonariusz Straży Miejskiej
ojciec Maćka
goryl wynajęty przez teściową Michała
goryl wynajęty przez teściową Michała
asystent reżysera
policjant; nie występuje w czołówce
członkini Parlamentarnego Koła Kobiet w telewizji; nie występuje w napisach
aktorka występująca w reklamie szamponu; nie występuje w napisach
Strąk, "ojciec" Kasi na sali sądowej; nie występuje w napisach
aktor występujący w reklamie szamponu; nie występuje w napisach
nie występuje w napisach
dziennikarz; nie występuje w napisach
mężczyzna na schodach kamienicy teściów Michała; nie występuje w napisach
i inni.


Notatki:
"Tato" jest efektownym debiutem Macieja Ślesickiego, syna znanej kierowniczki produkcji Barbary Pec-Ślesickiej. Film zyskał przychylnie recenzje krytyków i "głosującej nogami" publiczności, dzięki której został jedną z najbardziej kasowych polskich produkcji sezonu. Ślesicki junior udowodnił, że ma autentyczny talent. Ujawnił też - potwierdzoną dwa lata później w filmie "Sara" - dość silną skłonność do jawnych zapożyczeń, służących do swoistej zabawy z widzem. W "Tacie" nietrudno odnaleźć nawiązania do arcydzieł światowego kina, takich jak choćby "Sprawa Kramerów" Roberta Bentona, "Papierowy księżyc" Petera Bogdanovicha, "Brzdąc" Chaplina, "Casablanki" Curtiza i "Fatalnego zauroczenia" Adriana Lyne'a. To wszakże nie wszystko. Oprócz katalogu cytatów, "Tato" jest również nadzwyczaj sprawnie skonstruowanym kolażem gatunkowym. Jest tu trochę z thrillera, trochę z komedii i sentymentalnego "wyciskacza łez". Bogusław Linda - naczelny twardziel polskiego kina zaskakuje subtelnością i mistrzostwem w ukazywaniu duchowej ewolucji bohatera, Ola Maliszewska zdumiewa aktorską dojrzałością, a scenarzysta Maciej Ślesicki - "uchem" na prawniczy żargon. Wartka akcja i rzadko poruszany w naszej kinematografii problem (walka ojca o dziecko) to kolejne przyczyny powodzenia "Taty" - bodaj najbardziej udanego debiutu od czasów "Vabanku" Juliusza Machulskiego.


IMDb (angielski)
Wikipedia (polski)


02.171004

(POL) polski,














































































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz